Kunst?

Ik lees net op het blog van Dinastie een stukje over kunst, dat mensen zich kunnen vergapen aan kunst wat echt iedereen zou kunnen maken. Dit ben ik wel met haar eens, maar dan is er ook kunst, waar ook ik als autodidact kunstenares nog altijd mijn vraagtekens bij zet. Een landschap bijvoorbeeld lukt mij voor geen meter en zou ik zo graag willen kunnen.

Ik probeer het dan ook wel, maar ik moet altijd lachen om het resultaat wat eruit komt, echter is men wel weer gek op het kleurgebruik bijvoorbeeld. Ja, prima, maar ik wil dat het klopt! Oefening baart kunst en ik heb mijn oom beloofd, die het wel kan trouwens, maar ik zie hem te weinig helaas, dat het eerste landschap wat ‘klopt’ voor hem zal zijn.

Goed, waar ik wel goed in ben dan? Naar zeggen van anderen, en ja ook kunstenaars die wel één of andere academie hebben gedaan, men noemt mijn werk eventueel Lyrisch – Expressief, wat twee verschillende stromingen zijn. Wat interesseert mij dat nu, wat ik maak, is gewoon een beeld wat ik mooi vindt, het ene werk staat er zo op, en andere werken kan ik maanden en maanden mee bezig zijn.

Dat komt ook, omdat mijn Aterlier gewoon in de woonkamer is, en ja dan moet ik vaak keuzes maken, ga ik schilderen = puinhoop in de woonkamer en verbouwing, of hou ik het netjes = dan kan ik normaal visite ontvangen.

Eén van mijn eigen favoriete werken, welke ook beschikbaar is voor verkoop.

Is niet geschilderd, maar met soft pastel gemaakt op zwart fotokarton en vervolgens meteen in een lijst ingelijst. Een klassieke vrouw die ik tijdens mijn cursus model en portret thuis gewoon even tussendoor had gemaakt. De lerares sprak over de stijl van Caravaggio, welke gelijk leefde in de tijd van Rembrandt en Rembrandt heeft hem ontmoet en leren kennen in Italië. Wat vrij onbekend is, is dat hoe wij Rembrandt kennen met zijn werken dankzij Caravagio zijn ontstaan.

Woman1

Woman – softpastel op zwart karton

Voor meer info, ook als je eens wilt komen tekenen of schilderen? Ben je meer dan welkom, mail mij dan: morgaine.m @ gmail.com Ik hoor en lees zo vaak, dat kan ik niet! Misschien niet, maar er zijn zoveel technieken, zoveel stromingen, en ik leg het je met liefde uit of ga gewoon zitten met jou, om te zien wat wel jouw ding is. (het kost je niets, behalve je eigen tijd, je eigen reiskosten)

19 thoughts on “Kunst?

  1. OT: je kunt een link maken door het woord te selecteren en daarna bij de tools op ‘link invoegen’ klikken (5e icoontje van rechts op de bovenste rij). Hier kun je dan de url invullen 🙂

    Like

    • Weet ik Insoon, dat heb ik nu al zeker 30x geprobeerd en gedaan over verschillende logs, het is maar bij een logje gelukt, en nu blijft ie ‘blind’, de link staat wel in html vermeld ook namelijk, maar ga ik naar blog en publiceer het? Is het er gewoon niet… weg, spooky dus. Binnenkort komt mijn dochter even meekijken of ik iets anders heb gedaan of wat het ook moge zijn dat het niet lukt nu nog.

      Liked by 1 persoon

  2. ja, dat is waar, altijd met het hart, dat werkt het beste, ik word verliefd op een beeld en wil dat maken, lukt niet altijd, maar ik blijf het wel proberen. Art from the Heart, vergeet ik nog te vermelden ook, hahaha

    Liked by 1 persoon

    • Rembrandt heeft dat dus geleerd van Carravagio, we hebben allemaal inspirators en leraren nodig, en Carravagio was die van Rembrandt, dat weet bijna niemand 😉 Fixeren, daar is een speciale fixatie voor tegenwoordig, welke ik dan ook gebruik, en ja dat is anders dan haarlak, hahaha bovenste laag, dien je juist niet te fixeren, maar wel de onderste lagen telkens even fixeren om dan verder te gaan. 😉

      Liked by 1 persoon

  3. Wat een prachtig schilderij! Ik vind het altijd zo knap dat iemand dat kan maken… Ook jij hebt talent! Ik kan zelf helemaal niet schilderen of mooi tekenen, maar houd wel van kunst. In het Louvre kwam ik erachter dat ik het impressionisme heel bijzonder vind.

    Liked by 1 persoon

  4. Helemaal mee eens! Iedereen kan kunst maken maar iedereen doet dat op zijn of haar manier. Ik denk dat niemand kan beoordelen of wat een ander produceert wel of geen kunst is. Ik vind het overigens prachtig wat jij maakt. Zelfs wanneer er mensen zijn die het niet de term ‘kunst’ willen meegeven.

    Liked by 1 persoon

    • en toch wordt je door echte kunstenaars nog vaak de grond in gestampt hoor, als je maar autodidact bent, dat heb ik dus bij de site van Exto last van, hahaha daarom zit ik er ook niet echt meer 😉 Je bent pas kunstenaar in hun ogen als je academie op zak hebt… echte academie zeggen ze dan ook. En als ik naar Kunst en Kitch kijk, hoeveel autodidacten met grote namen komen dan wel niet op 😀

      Like

Geef een reactie

